söndag 19 februari 2012

Tyg blomma...


 Helgens pyssel resulterade i en fin ask till mig själv (för ovanlighetens skull). Det blir för det mesta att jag ger bort mina alster till nära och kära. För mig ligger glädjen i att tillverka. Säljer inte så mycket längre. Jag är en mer en ... ge bort ...kind of girl. Man kan ju inte behålla allt själv. Det räcker med att materialet tar plats iväntan på användning.
 Jag vill visa er hur enkelt man kan göra denna blomma.


Jag började med att klippa ut en rundel i hård kartong, så stor som jag ville ha blomman. Sen rev jag ca 1 cm breda remsor av vitt lakansväv. Snurrade till den lite och fäste med lim i mitten. Nu är det bara att snurra och limma allt eftersom. Fäste en strass pärla i mitten. Jag har penslat min blomma med rosafärgad chalks, men det går lika bra med rosa ögonskugga eller rouge. Jag ville ha ett pudrat, lätt smutsat utseende. Man kan ju använda färgat eller mönstrat tyg om man vill ha en starkare färg.



Sen pyntar man på lite extra med spets, band, fjädrar...ta vad du har och gillar. Jag färgade in mitt organzaband med en stämpeldyna. Då får jag det lite fläckiga utseendet som jag gillar.


Materialet till denna ask har inte kostat många kronor. Jag köper fina papper och kopierar dom, eller så kopierar jag gamla papper, brev m.m och  ev.  färglägger dom. Gör färgade bilder svartvita för att sen färga in dom själv. Lycka till  och trevlig vecka på er!!!! 
Carina

4 kommentarer:

  1. Hejsan...såg din blogg på FB, har nog aldrig varit här även fast jag bloggat i 4 år..var hör du hemma någonstans...så mkt fint du gör...vet inte om du känner till min blogg..driver en stor inredningsbutik på min 1700-talsgård och där har jag marknader 2 ggr om året..söker bloggare som du som gör fina saker...har ett helt gäng bloggare med denna marknad...intresserad????
    kram VIOLA

    SvaraRadera
  2. Hej Viola..vet inte var du har din inredningsbutik? Jag är igentligen en stor trädgårdsnörd som sysselsätter mig med pyssel när det inte är trädgårdssäsong. Så jag är mest upptagen med trädgården.
    Men man vet aldrig..
    Kram Carina

    SvaraRadera
  3. Bedårande!!!

    Du är SÅ duktig..!

    : )

    KRAM, Jenny

    SvaraRadera
  4. Stort tack för denna eminenta beskrivning av en jättesöt blomma:) Ska försöka att komma till skott redan i morgon för att pröva om jag kan:) Ha det gott och kram/Monne

    SvaraRadera